Published by Anni Svensson on november 8, 2016

Hur mycket socker innehåller egentligen frukten?  

Vi har alltid hört hur nyttigt det är med frukt och jag försöker få i mig alla portioner varje dag. Men sedan så säger andra att frukt innehåller en mängd socker och då känner man sig ju lite förvånad. Därför har jag gjort mitt bästa för att kontrollera de olika frukterna och hur mycket socker man egentligen får i sig.

Composition of citrus fruits

Sedan handlar det ju också om balans, för förutom socker så innehåller ju frukt så mycket som är bra för oss. Det är en väldigt bra källa för vitaminer och mineraler, speciellt om man variera de olika frukterna. Själv håller jag mig vanligtvis till tumregeln att äta frukt som hör till säsongen. När det är dags för jordgubbar så blir det en hel del liter, till hösten så frossar vi med persikor, och så vidare. De flesta frukter finns nu året om, och bra mycket importeras från andra länder. men jag tycker ändå det är en del skillnad i smaken med de frukter och bär som inte kommer från växthus.

Populära fruktshop.se har fruktleverans runt om i Göteborg. Det tycker jag är en så bra ide’, att få frukten levererad direkt till jobbet eller annan offentlig plats. På det sättet blir det lätt för alla att ta sig en frukt när som helst, och man kommer snabbt upp i den dagliga kvoten. Eftersom korgen innehåller flera olika sorters frukt så kan ju de som är intresserade välja frukt med lägre sockerhalt. De som följer olika dieter eller program för hälsa kan ju ibland behöva göra en del val i vardagen. Hitta mer information på www.fruktshop.se.

Det är intressant att se att sommarbären innehåller mindre socker än bananer, och även mandariner har en del socker. Däremot så finns det nästan ingenting alls i citron och lime. Själv tror jag på balans i allting, inklusive mat och hälsa. Det är bra mycket bättre anser jag att äta en banan än att ta en skål glass, även om den kanske har mer socker än just den sorten. Allt annat man får sig uppväger det hela, som fiber och mineraler. Banan är en av de få frukter som ger kroppen kalium, en bra anledning till att äta den enligt min åsikt.

Jag har skapat min alldeles egna lilla fruktkorg hemma i köket. Egentligen är det inte en korg utan ett stort snyggt fat där jag lägger upp frukten vartefter jag köper den. Dels är det vackert att se på, med alla de olika färgerna och formerna. Men jag tycker också om att äta frukt som inte kommer direkt från kylskåpet och är kall. Den smakar så mycket bättre vid rumstemperatur-  tycker jag i alla fall.

Men vi har också märkt att när frukten finns nära till hands så är det mer troligt att vi äter av den. För tyvärr är ju nu vi människor funtade så att man glömmer bort att göra eller äta sådant som är bra för en. Med eller utan socker är frukt något vi behöver i den dagliga kosten, både barn och vuxna mår bra av det. Så vi ställer fram den så att alla kan välja något de tycker om, och gärna ta flera frukter om det är vad man önskar.

Så jag tar inte så väldigt hårt på det där med socker i frukt, utan försöker dra ner på godis och kakor i stället. Läsk är en annan sak som vi bara dricker någon gång ibland, det är fullt av socker och andra läskiga saker. Rena fruktjuicer kan gå bra, men inte de som är blandade med konserveringsmedel och sötningsmedel. I denna artikel från Expressen kan du få reda på hur mycket socker din favoritfrukt innehåller.

Vi försöker leva sunt, motionera dagligen och rent allmänt ta hand om vår hälsa. När man har barn så blir det ju ännu viktigare att tänka på just kosten, så att de får i sig allt de behöver. Som mamma har man inte heller tid att bli sjuk, så ett starkt immunförsvar är grunden för en fungerande vardag. Som tur är kommer ju de goda apelsinerna lagom till vintern, för de är fulla av vitaminer. I övrigt kommer vi absolut att fortsätta äta en varierad kost med olika sorters frukt varje vecka.