Published by Anni Svensson on september 26, 2016

Idrottsmassage är bra för löpning 

När jag hör ordet massage så går ofta tankarna till ett lugnt och fridfullt spa där man ligger och blir omhändertagen av en trevlig massös. I verkligheten så innebär en riktig massage ofta mycket mer än detta, och framför allt när det handlar om idrottsmassage. Oavsett vilken massage det handlar om så är det ändå ett sätt att må bra, man ger kroppen något lite extra vilket leder till välbefinnande av olika slag.

486-5-idrotssmassage-lopningMassage i ett spa har sin plats, det är ju ofta fråga om att minska stress och spänningar. Sedan finns det massage som riktar sig mot en speciell åkomma, många av oss kvinnor har till exempel behov av hjälp med muskler och leder i samband med en graviditet. Nu har man också fastslagit att idrottsmassage är bra för löpning.

Det är viktigt att vända sig till kompetent personal för en ordentlig idrottsmassage. Annars har den ingen verkan och du kastar bara bort dina pengar. Jag tycker om när vi tillsammans lägger upp en plan om vad som ska åstadkommas, vilka mål man har med massagen och vad jag förväntar mig. För att kunna göra detta måste personalen naturligtvis ha lite extra information om hur man tränar och vilka rutiner som finns. Du kan klicka här för att hitta idrottsmassage i Linköping.

Själv har jag alltid tyckt att kombinationen med träning och massage är helt perfekt. För musklerna blir gärna lite stela efter ett hårt pass, även om jag alltid är mycket noga med att sträcka ut dem efteråt. Läste om professionella löpare, och andra idrottsmän också för den delen, som sa att de inte skulle klara sig utan massage. Helst då den där speciella idrottsmassagens där de rör vid muskler som man inte ens visste existerade.

Det är klart att det kostar en slant med massage, även om man går genom landstinget. Men det är ju faktiskt fråga om min egen kropp, mitt liv och min hälsa. Hur mycket lägger man inte ner på chips, fika och alkohol på en månad? Helt klart finns det plats i budgeten för något som är så bra för en. Gå hit för att hitta din massage i Linköping och investera i dig själv och ditt välmående. Jag ser det verkligen som en investering, och inte bara i hälsa. Med träning, massage, samt ett litet öga på kosten så kan man bygga upp en stark och sund kropp. Det är stor skillnad på tröttheten efter ett träningspass och när man kommer hem från jobbet. Själv har jag blivit mycket piggare med bara något mer motion varje vecka, i kombination med massage då och då. Med mer energi så flyter vardagen med jobb och familj på ett helt annat sätt. Jag har faktiskt fått höra kommentarer om att jag skrattar mer nu för tiden- en riktig tankeväckare!

Vartefter som min kropp blir starkare så har jag också flyttat mina mål lite högre. I början var det mest fråga om att orka ta sig runt kvarteret utan att få håll, men nu känner jag att de vida portarna har öppnat sig. Kanske klarar jag snart av att cykla runt Vättern, vem vet? Men eftersom jag faktiskt tycker om att springa så tror jag Tjejmilen är ett bättre mål. Tänk vad härligt att springa tillsammans med tusentals andra kvinnor som alla har sin egen lilla historia att berätta. Svenska Dagbladet skriver här om hur idrottsmassage är en del av en bra mara.

Men att springa maraton får nog bli ett annat år, fast med tanke på hur jag mår nu så är det inte alls omöjligt att det blir av. Efter Tjejmilen kanske jag ska börja träna för halvmaran, sedan är det ju ett baby steg över till ett riktigt maraton. Helt klart kommer jag att se till att massage är en stor del av träningen, det är något som jag verkligen är glad för att jag upptäckt. Alla de där små detaljerna som gör att livet fungerar bättre.

Det är ju inte bara massage som bidrar till att träningen går bättre. Jag tog mig tid att köpa ett par riktiga skor också, och vilken skillnad det blev! Personalen i butiken var mycket hjälpsam och ställde alla de rätta frågorna. Var jag springer och hur ofta, vilket underlag det är och så vidare. Under nästa träningspass frågade jag mig själv varför jag väntat så länge med att skaffa bra skor. Det var som att springa på bomull och benen var inte alls lika trötta efteråt. Det är klart att jag kände av dem, ganska rejält också. Men inte alls som det var innan jag bytte skor. Så bra  utrustning ligger högt på listan, skor och kläder som passar. Idrottsmassage vare sig jag springer maraton eller inte är en självklarhet, jag vill ju nå mina små delmål så fort som möjligt.