Published by Anni Svensson on augusti 15, 2013

Kultur och historia som mode

Mode har alltid varit under utveckling, även om vissa detaljer ständigt kommer tillbaka. Man hittar inspiration på olika ställen, ofta inom sporten, musik eller annan form av kultur.

5-byxorElvine är ett svensk företag som inte funnits mycket mer än ett årtionde. Namnet kommer från grundaren Daniel Mänds mormor som var en estnisk sömmerska. Han ville skapa något nytt och unikt, kombinerat med traditioner från sin mormor. Mottot är ”sofistikerade kläder för osofistikerat beteende.”

Trots att det inte funnits så länge, har företaget vuxit och namnet Elvine är välkänt över hela landet. Man har återförsäljare i samtliga de nordiska länderna, flera europeiska och även i Kanada. I 2007 fick Elvine en utmärkelse som årets mikroföretag. Med tanke på att Daniel Mänd är ganska ung, han har inte ens fyllt 40 ännu, har det varit en fantastisk karriär.

Alltsammans kom i gång runt suburbkulturen i Göteborg. Det så kallade streetwear som alltid varit grunden för Elvine kläder handlar om en avslappnad stil. Man kallar den ibland för sneaker stil eftersom man baserar den på skorna, man klär sig från fötterna och uppåt. Även om man först bara lanserade herrkläder har företaget idag ett relativt stort utbud även för kvinnor.

Om streetwear har varit inspirationen för Elvine, så är sport själva grunden för Mitchell & Ness. Det startades redan 1904 av två idrottsmän. Främst sålde man tennisracketar och golfklubbor, men även annan utrustning. På 1920-talet börjar man designa och sälja skoluniformer och kläder för olika idrottslag. Vartefter som de fick kontrakt med olika professionella klubbar, framför allt inom baseball, så växte Mitchell & Ness till det stora företag det är idag.

Mitchell & Ness satsar fortfarande på idrottskläder, men idag bärs de även av vanliga personer. Man har specialiserat sig på att nytillverka gamla idrottskläder. Ett exempel är deras baseball tröjor. Nu för tiden använder spelarna polyestertröjor. Men Mitchell & Ness har flera serier med tröjor som är gjorda i flannel, det material man använde tidigare. Man har även lyckats få exklusiv rätt till att reproducera autentiska Michael Jordan tröjor.

Det är sant att mode utvecklas hela tiden, men Mitchell & Ness har verkligen hittat sin niche. Det ägs inte längre av de ursrungliga grundarna, som först sålde till en italiensk immigrant.I 2007 tog Adidas gruppen över företaget. Man fortsätter att tillverka idrottskläder, men man satsar nu främst på detaljhandeln. Mitchell & Ness är ett gammalt företag som klarat av övergången till ett nytt århundrade.

Comments

Comments are closed.