Published by Anni Svensson on november 30, 2018

Så skapar du smarta digitala utskick  

1326-1

För vissa företag är det en viktig del av marknadsföringen. De lägger mycket eftertanke på sina utskick och gör det regelbundet. Det är något som har funnits en tid och som har visat sig vara mycket effektivt. Med tanke på den stora floden av information som folk drabbas av varje dag är de dock viktigt att du skapar smarta utskick.

Det är nämligen inte bara att skicka ut ett nyhetsbrev och hoppas på det bästa. Då är det lätt hänt att det hamnar i skräpposten och att ingen läser det. Du har fått ut ett visst antal utskick, men hur stor nytta har de gjort? Istället lönar det sig att satsa lite resurser och göra det ordentligt redan från början.

Ta hjälp av proffsen

Som med så mycket annat finns det de som har specialiserat sig på just utskick. De har studerat människor och statistik för att bättre kunna förstå vad som fungerar allra bäst. En del har skapat program som du kan använda. Bra fonter och färger är en av grundstenarna för att lyckas. Andra tar hand om allting så att du slipper tänka närmare på det hela. Företaget mailrelate hjälper dig göra mailutskicken problemfria.

Det finns flera bra sätt att göra utskick. Vid högtider är det vanligt att önska sina prenumeranter eller kunder en God jul eller liknande. Vid ett liknande tillfälle kan du passa på att ge lite särskild information. Kanske ett erbjudande eller något liknande. Men det kan också bara vara en chans att göra dig sedd. Att låta kunden få veta att du fortfarande kan vara av intresse.

1326-2

Hänga med i utvecklingen

Idag är det mycket vanligt med utskick av olika slag. Det är inte bara företag som använder sig av detta sätt för att nå ut till folk. Den offentliga sektorn och flera privata administrationer har insett hur lätt det är att komma fram till massorna. Om vikten av att följa med i digitaliseringen av utskick kan man läsa på den här sidan i Expressen.

När så många använder sig av elektroniska brevlådor och e-post är det ännu viktigare att göra det väl. Ett utskick måste vara proffsigt förberett och utformat. Du måste dra läsarens intresse till dig redan från början. Det är klart att en del väntar på dina nyhetsbrev eller utskick. De har skrivit upp sig på dem för att det intresserar dem. Men det betyder inte att du kan ta dem för givet.

Erfarna personer som läser dina utskick

En helt vanlig person idag är van vid att navigera på nätet. De kan hitta information och data med ett litet klick, och de vet hur de ska gå tillväga. Samtidigt så har detta surfande gjort att de är vana vid att snabbt få information. Folk vill inte vänta idag, de har inte lust att läsa något som inte ger dem en viss sak. Då klickar de sig bara vidare.

Detta ska du utnyttja med dina utskick, genom att göra dem riktigt attraktiva. Ge läsarna det de vill ha. En fängslande rubrik är första steget. Sedan har du cirka fem sekunder på dig att få dem att fortsätta läsa. Det är inte mycket, men det är helt möjligt att fånga deras intresse på den tiden.

Hemligheten ligger i att göra sin hemläxa. Att ta reda på vad folk är intresserade av. Inte bara befolkningen i allmänhet, utan just den målgrupp som du riktar dig till. Detta poängterar ett annat steg du måste ta innan du kommer så långt som till att utforma dina utskick. Vem är det du riktar dig till? Alla har olika intressen och tankesätt. Det du skriver till en medelålders kvinna har inte samma attraktion som det du formulerar för en tonårspojke.

1326-3

Digitala utskick bara ökar

Det är alltså inte bara företag som använder sig av de elektroniska medierna för att nå ut till folk. De flesta har insett vilket fantastiskt verktyg det är. Du använder det för att hålla kontakt med dina föräldrar som bor i andra delen av landet eller vännerna som är ute och ö-hoppar i Asien. Sydsvenskan uppmärksammar i en artikel vikten av att politiken inte får hämma utvecklingen med digitala utskick.

Alla digitala utskick är inte lika välkomna. Skräpposten verkar ofta vara av en större volym än arbetsrelaterade besked. Därför måste det hela kontrolleras på något sätt. Med bra filter kan du sortera bort bra mycket. Men ibland så hamnar det fel så det gäller att ha en viss översikt.

Allt detta understryker än en gång hur viktigt det är att skapa smarta utskick. Du måste veta vem du riktar dig till och vad de vill läsa. Utnyttja de redskap som finns eller anlita en konsult. Skapa snygga, målinriktade utskick som lönar sig. För det här är ett bra sätt att nå ut till dina kunder, eller de som du hoppas en dag ska bli det.

Lägg upp en digital strategi

Vanligtvis så är det många små åtgärder som tillsammans ger dig framgång. Du blir inte rik och berömd bara med utskick, hur snygga och smarta de än är. Istället gäller det att kombinera flera olika saker så att kunderna får ett komplett erbjudande. Grunden för det hela är en väl fungerande hemsida. Den fungerar som en bas dit du riktar uppmärksamheten. Vare sig du säljer produkter eller tjänster så ska den vara uppdaterad och lätt att använda.

Hur hemsidan är skriven kan göra stor skillnad. Med bra SEO kan du få en hög rankning i sökmotorerna. Både vanlig text och bilder bör optimeras. Sedan är sociala nätverk ett bra sätt att nå ut till dina kunder. Allt detta är en del av din digitala strategi, saker som du gör online. En del kommer att vilja ha dina utskick, med andra kanske du kan få igång en dialog.

Det viktiga är att synas, och att presentera sig på ett tilltalande sätt. Med smarta utskick kan du påminna folk om att du finns till och att du verkligen har något att erbjuda dem. Därmed bygger du vidare på allt annat du gjort i din digitala strategi.