Published by Anni Svensson on januari 13, 2018

Trender inom digital marknadsföring

533-1

Något man numera hör om nästan dagligen om man följer tidningar och TV är digital marknadsföring. Människan lever idag till allt större del på nätet där man utför olika uppgifter, pratar med folk, shoppar och läser nyheter. Det är här som digital marknadsföring kommer in eftersom företagen vill synas där kunderna faktiskt är – online.

Trender inom digital marknadsföring är något jag alltid följer, men det har säkert att göra med det faktum att jag driver företag och hela tiden vill hålla mig uppdaterad om vad som sker på marknaden. Jag vill ju inte ägna tid åt en viss sorts marknadsföring och sedan upptäcka att ingen använder sig av den eftersom den helt plötsligt inte används och har någon effekt.

En sak som jag gillar är att kunna kommunicera med mina kunder på ett effektivt sätt. Därför skickar jag varje vecka ut ett nyhetsbrev som man kan registrera sig för. Där tipsar jag om nya produkter i företaget och om andra saker som sker så som exempelvis kampanjer. Det finns flera alternativ på program man kan använda för att skicka nyhetsbrev och all information du behöver hittar du på Mailrelate.se som jag bestämt mig för att använda eftersom det är bra.

Fördelar med ett mejlprogram

  • Du sparar tid eftersom du skapar en mall som du sedan kan använda varje vecka eller så ofta du väljer att skicka ut ditt nyhetsbrev. Allt du behöver göra är att ändra innehållet beroende på vad det är du önskar kommunicera.
  • Nästa viktiga sak är något som ligger mig varmt om hjärtat. För oavsett vilka trender inom digital marknadsföring som gäller just nu så är det ett faktum att kunder väljer att köpa från företag som ger ett professionellt intryck. Genom ett nyhetsbrev från ett bra mejlprogram kan du skapa just ett sådant och visa dina kunder att du tar deras leveranser på högsta allvar.
  • Du sparar pengar eftersom det är ett faktum att fler kunder handlar det du säljer om du bara visar dem att det finns. Vill du dessutom kommunicera med dem på riktigt så blir de ännu nöjdare eftersom det betyder att de känner sig uppskattade.

Nyfiken på ett bra alternativ för att skicka nyhetsbrev – du kan gå hit för att investera i ett smidigt verktyg för företagets nyhetsbrev som du inte kommer att ångra att du köpte.

Mina bästa tips att tänka på då du väljer verktyg för företagets nyhetsbrev

  • Se till att du skapar en budget som fungerar. Jag minns fortfarande den första gången jag kände att jag verkligen investerade i något till företaget och det var inte lyckat eftersom jag helt enkelt inte visste att jag spenderade pengar jag inte hade. Nu har jag som tur är lärt mig och ser alltid till att den som är ekonomiansvarig hjälper mig när jag behöver det.
  • Kolla om du har någon du kan fråga innan du bestämmer dig. Detta gäller speciellt om du är ny företagare, då en mentor toppen att ha. Har du ingen sådan så bör du absolut fundera på om det finns någon du kan fråga. Du förtjänar att få någon att bolla med oavsett om det gäller trender inom digital marknadsföring eller något helt annat.
  • Läs på online om det företag du funderar på att köpa en produkt ifrån. Då kan du få reda på vad tidigare kunder tyckt om dem samt den produkt de levererar. Genom att lägga några minuter på detta kan du försäkra dig om att du inte samarbetar med en dålig aktör på marknaden. Det är helt enkelt en investering i dig själv och ditt företag.
  • Samla ihop eventuella frågor du har och mejla eller ring företaget. Då kan du få tydliga svar som gör att du känner dig trygg med ditt beslut att investera och detta är bra på alla sätt. Får du inte några svar tillbaka bör du fundera på att istället köpa en annan produkt. Det är ett av mina bästa råd. Det finns oftast en anledning till att ett företag inte vill svara ordentligt och i de flesta fall beror det på att de har något att dölja.
  • Ha koll på köpvillkoren. Detta är mycket viktigt att ta hänsyn till om du vill göra ett bra val av produkt. Be gärna någon annan att läsa igenom villkoren med dig så att du försäkrar dig om att ni inte missar något viktigt. Det är ju faktiskt så att två par ögon är bättre än ett par när det kommer till viktiga texter, om man inte vill lägga extra tid på det förstås och läsa texten massor av gånger.

Medias rapportering om digital marknadsföring

533-2

Man kan ofta läsa om just digital marknadsföring och detta är ju inte så konstigt eftersom mycket av all den marknadsföring som sker idag faktiskt gör det online. Internetworld tipsar här om hur du bäst ska tajma ditt nyhetsbrev och detta är den ultimata artikeln att läsa för alla som funderat på hur de ska gå till väga när de väljer ut när nyhetsbrevet ska skickas.

Dagens Media skriver i en artikel om trender inom digital marknadsföring och kommunikation och detta är bra läsning för dig som vill inspireras. Detta är högst viktigt tycker jag för företagare måste vara kreativa människor på flera sätt.

Internetworld skriver här om hur e-postmarknadsföring och nyhetsbrev fungerar mycket väl för de flesta sorters företag och detta är artikeln för dig som någon gång tvekat om detta är rätt väg att gå för dig eller inte.

Personligen älskar jag att läsa om just trender inom digital marknadsföring och jag ser inte att jag någonsin kommer att sluta med det. Det har ju att göra med framtiden trots allt och det är där jag försöker att sätta mig själv när jag planerar nästa steg för min verksamhet. Lever man i det förgångna går saker inte lika väl, det är jag säker på, även om det såklart finns vissa grejer som inte förändras oavsett hur många år som går.

Som företagare måste du fortsätta utvecklas

533-3

Som företagare måste du hela tiden att fortsätta att utvecklas, annars kommer du och ditt företag att stagnera. Detta är uppenbarligen inte något som är eftersträvansvärt för den som vill låta företaget växa och utvecklas.

Jag tipsar därför alla jag känner som väljer att starta företag om att man måste våga se framåt och ta vara på möjligheterna om man vill lyckas. Gör man det kan man se fram emot många år av lyckat företagande och förhoppningsvis pensionera sig bekvämt. Det handlar i slutändan om livskvalitet för både dig och dem du har runt omkring dig.